Rekenen Extra

Nieuwe Ambrasoft rekenmodule bovenbouw: Rekenen Extra

3 juni 2015

Sinds vandaag is Rekenen Extra, een nieuwe digitale rekenmAvatars Rekenen Extra van Ambrasoftodule voor de groepen 7 en 8, toegevoegd aan het schoolpakket van Ambrasoft. Leerkracht Willeke Hogenberg was nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan:

“Het sluit perfect aan op hoe mijn leerlingen het liefst bezig zijn, zij willen spelen, werken en leren tegelijk.”

De behoefte aan extra lesstof voor rekenen in de bovenbouw bestaat al een tijdje. Ambrasoft kreeg signalen van verschillende kanten. Leerkrachten vroegen om aanvullend rekenmateriaal dat uitdagend is voor de oudere leerlingen en aansluit bij hun belevingswereld. En vanuit het VO bleek dat de overstap vanaf de lagere school voor veel kinderen lastig is, omdat er een stuk rekenkennis mist.

De hoofdindeling van de nieuwe rekenmodule sluit aan op de landelijk vastgestelde kerndoelen. De oefeningen zijn verdeeld in de hoofdcategorieën Getallen, Meten, Verhoudingen en Verbanden. Alle oefeningen zijn beschikbaar op F(undamenteel)- én S(treef)niveau. Het programma is adaptief, dat betekent dat het automatisch inspeelt op het niveau van de leerling en passende oefeningen voorschotelt.

Oefenen combineren met beleving

Zowel de oefeningen en toetsen als de belevingswereld in de nieuwe rekenmodule zijn helemaal afgestemd op kinderen uit de bovenbouw. Door te oefenen kunnen zij muntjes verdienen, waarmee ze kleding en accessoires voor hun avatar kunnen kopen, of hulpmiddelen die de winkans in de multiplayer games vergroten. Iedere leerling krijgt opgaven op zijn eigen niveau. Het gebruik van een avatar die je helemaal naar eigen stijl kunt aankleden en uitrusten met accessoires is een beproefd element. Willeke: “Dit principe wordt veel gebruikt bij online games en kinderen vinden dat leuk. Ze kunnen zich een eigen stijl aanmeten.”

Uitgebreide hulpfunctie: handig voor leerling en leerkracht

De avatar moedigt de leerling aan, stuurt en geeft uitleg. “Als je iets moeilijk vindt, kies je misschien minder snel voor oefeningen rond dat thema,” zegt Willeke. “De avatar moedigt je aan om ze juist wel eens te proberen. Het is zelfs zo dat je meer muntjes kunt verdienen met sommen die je een tijdje links hebt laten liggen of die je al eerder onvoldoende hebt gemaakt. Dat is een extra stimulans voor de kinderen om deze toch te maken.”

Als je een oefening niet begrijpt, kun je de avatar om hulp vragen. Dit wordt Hulp Op Maat genoemd. De eerste keer krijg je uitleg over de manier waarop je die specifieke som zou kunnen oplossen. Lukt het nog niet? Dan volgt een heldere uitwerking van de som. De leerkracht kan precies zien wat de leerlingen hebben gedaan en hoe ze scoren. Willeke: “Als ik zie dat een leerling op een bepaald punt afhaakt, spring ik daarop in. Ik vind het handig om samen de oefening te bekijken en de hulpfunctie te gebruiken. Dat is erg ondersteunend bij het diagnostisch gesprek, omdat het de deelstappen zo goed in kaart brengt. Ik zie precies waar de leerling het niet meer volgt. Wat ik ook mooi vind, is dat er ontzettend goed is doorgedacht over hoe je leerlingen kunt motiveren om te oefenen. Zo kun je een reeks oefeningen afbreken, maar dan krijg je wel te horen dat je de tot dan toe verdiende muntjes van die oefening zult verliezen. Dat speelt goed in op de mentaliteit van ‘alleen maken wat écht nodig is’ die leerlingen toch vaak ontwikkelen als ze richting puberteit gaan.”

Op school en thuis te gebruiken, én tabletproof

Als een school een Ambrasoft-licentie heeft, mogen de kinderen deze thuis ook kosteloos gebruiken via de school-thuiskoppeling. Rekenen Extra is zowel op desktops als op tablets te gebruiken.